Tuesday, December 7, 2010

Salam 1 Muharam

Assalamualaikum...
Selamat menyambut maal hijrah,1 Muharam 1432 Hijriah...alhamdulillah masih diberi kesempatan oleh-Nya untuk mengharungi kehidupan hari ini...Ya Allah,nikmat-Mu tidak terhingga,tidak mungkin dapat aku menghitung segala nikmat yang telah Engkau berikan..Ya Allah,ampunilah aku...ampunilah aku hamba-Mu yang sering alpa dan lalai dalam penghambaan ini....
“Dan jika kamu menghitung nikmat Allah, tidaklah kamu dapat menghitungkannya. Sesungguhnya manusia itu sangat zalim dan sangat mengingkari (nikmat)”. (Ibrahim:34)
Mengharungi sisa2 hari ini,tanpa menoleh ke belakang...hidayah yang Allah berikan ini tidak mungkin dipersia-siakan..kehidupan di uum telah lama ditinggalkan dan hakikatnya diri ini di bumi yang nyata...segala kenangan di sana akan sentiasa di dalam ingatan. Segala sahabat2 yang ditemui di sepanjang jalan kenangan itu telah jauh ditinggalkan. Dan sepanjang kehidupan ini seolah-olah terlalu payah dan sukar...airmata terkadang menjadi peneman sepi dan hanya ketaqwaan kepada-Nya yang menjadi penguat untuk mengharungi kehidupan ini...dan tidak mungkin sekali-kali menyia-yiakan peluang yang telah diberikan....
Firman Allah SWT :
"Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) kami, benar- benar akan kami tunjukkan kepada mereka jalan-jalan kami. Sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” (QS. Al-Ankabuut [29]: 69).
 Buat diri,selamat menyambut Maal hijrah,moga akan sentiasa teguh dalam perjalanan menuju Allah, moga sentiasa sabar mengharungi kehidupan ini....Ya Allah,sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui segala apa yang tersembunyi di dalam hati ini...hilangkan segala kesedihan kerana meratapi nikmat dunia yang tidak dikecapi,jauhkan aku dari bisikan nafsu dan godaan syaitan yang mengajak aku ke arah jalan tidak Engkau redhai...
Dan Tuhanmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”. (Al-Mu’min, 40: 60)

Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, maka (jawablah), bahawasanya Aku adalah dekat. Aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran. (Al-Baqarah, 2: 186)



No comments: