Tuesday, November 30, 2010

Menangis dalam penantian

Cik blog....
Memang benar kan,penantian suatu penyeksaan
sungguh terseksa dan akhirnya aku mengambil keputusan utk tidak menunggu
maafkan kepada si penunggu
bukan berundur
tetapi menjauhkan hati dan diri daripada mungkin terluka
Airmata jangan jatuh,tangisan jangan hiba
aku pergi daripada penantian itu
salahnya aku kerana meletak harapan
dan akhirnya aku yang jatuh dari harapan
Ya Allah...sudah acapkali aku katakan pada diri ini
jangan bergantung selain daripada-MU
tetapi aku lemah....imanku lemah....
Ya Allah...ampunilah hamba-Mu ini..yg alpa dan lalai
sering alpa dalam mengingati-Mu dan sering lalai dlm zikir-Mu
Ya Allah...hilangkan kesedihan dalam penantian...hilangkan segalanya....



Sunday, November 28, 2010

petang syahdu

Assalamualaikum...
petang yg syahdu ni terasa nak menulis..bukan apa pun,dari jam 2.00pm dok hujan,skrg pun mendung jer...kira suasana yang syahdu la kan...tapi bila dah mula menulis,hilang idea pulak..cuma nak cakap..sekarang tengah sedih...sedih sangat2...cik blog,tahu kenapa saya sedih??? hmmm...entah la cik blog,susah nak cakap..waktu cuti2 macam nie...
tak banyak aktiviti,otak nie banyak sangat berfikir.....dan bila teringat zaman dekat U dulu...dan dibandingkan dengan kehidupan aku sekarang...jauh berbeza sangat...nak kata lebih baik?jauh sekali la..mestilah sekarang lebih teruk...
tapi dulu lain,mesti sekarang lain kan...dan sepanjang perjalanan ini..ramai yang kita ketemu..sahabat,teman, rakan,kawan...dan apa2 la yang selayaknya...dulu masa zaman sekolah menengah,selalu cakap..."kawan ketawa ramai,kawan menangis..sorang2 je la"...sampailah dah masuk U...aku tambah prinsip...buat apalah ada kawan..kalu tak disusahkan...huhuhuhuhuhu

namun akhirnya bila kita menjalani kehidupan di dunia yang nyata...kembali ke dalam realiti...semua itu hanyalah tinggal kenangan...manis atau pahit...dan sepanjang hayat ini,kita akan jumpa hanya sekali sahaja..sekali sahaja sahabat yang benar2 memahami...hargai atau tidak...yang terindah hanya seketika..hakikatnya,pergantungan manusia hanya pada Allah...pengaduan keluh kesah kita selayaknya hanyalah pada-Nya...kerana apabila terlalu berharap kepada manusia..hakikatnya,kita pasti akan kecewa...oleh itu,wahai diriku..jangan bersedih...teruskan melangkah...berhenti berharap pada manusia...berhenti mengejar sesuatu yang fana...coretan berhenti di sini,kerana sebentar lagi azan maghrib akan bergema.. terima kasih yer cik blog...sudi dengar kita merapu petang2 nie.....

Jom baca...

Pagi ni takde mood nak menulis...jom baca nie..

http://genta-rasa.com/2010/11/27/jangan-sombong-dengan-takdir/

Saturday, November 27, 2010

senget ke?

Assalamualaikum....sebelum menaip entry ni,lama aku mgadap posting kosong nie..banyak nak tulis..tapi tiada keringanan tangan utk menaip & ketiadaan mood  untuk bercerita....huhuhuhuhu
cuma nak cakap...tadi aku temankan yan pergi kenduri kawin kawan dia..then aku gi angsana,cik yul pun aku angkut sekali..sampai jer sana...nmpak org berkonsert,aku dgn machonye melayan la karenah adik aku tu....
nasib baik la tanda nk hujan,lps jer stacy mjerit terkinja2 kitaorg blah...kalu ikut cik yul..nk tggu smpai dia nampak akim....(remaja zaman skrg...apa la yg ada ngn akim tu..) confuse aku.....tak faham betul jiwa remaja skrg..(ada aku kisah pun)
tak sempat nak meronda sangat pun...pas solat asar,kitaorang ambil keputusan lepak jer kat surau...malas dah nak berbedak2 banyak kali....pas solat maghrib,shopping kat UO...kemudian pulang ke rumah tepat pada pukul 8.00pm,kesian yan nak kena drive jauh2 balik umah dia..blk kota tu...(Yan,akk harap ko berjaya ke rumah dengan jayanya...)
hari ni hancur diet..tadi dh la melantak kat kenduri org kawin..malam lak,bapak bawa bihun goreng (kesukaanku)...dan aku tanpa memikirkan ttg dietku...makan jer...maknanye lagi 2 jam aku baru leh tido... terasa nak pergi memanjat tangga...supaya apa yang aku makan tadi....hilang...hahahahahhahaa
kalu ada en doraemon kan senang...leh suruh dia tolong aku kuruskan badan....hahahhahahahhaha...hampeh, tetiba merapu pasal en doraemon...hari ni aku senget sikit...(macam banyak jer senget yer)
hahhahahaahaha...takpelah layan jer...kalu bukan cik blog yang melayan aku yg senget ni...sape lagi kan.. betul tak,cik blog???? mungkin kerana...tuuutttttttt,tuuuttttttt...rahsia!!!! cik blog tak boleh tahu lagi...setakat hari ini...suatu hari nanti cik blog akan tahu juga,cuma sekarang aku rasa xnak bercerita lagi dengan cik blog... jangan risau yer,cik blog....satu hari nanti awak tahu jugak...kan tiada rahsia antara kita....
seperti yang pernah aku nyatakan,terkadang rasa ketidakpastian itu membuat jiwa tidak tenang....fikiran melayang entah ke mana...huhuhuhuhuhu...serabut,benci..benci...tak suka....

Wednesday, November 24, 2010

Nukilan

Assalamualaikum...alhamdulillah masih diberi peluang oleh-Nya untuk menikmati hidup untuk hari ini...jika ditakdirkan nyawaku diambil,semoga matiku di dalam iman..Ya Allah,amal ibadahku masih tidak mencukupi...rasa kehambaan ini masih belum kukuh di dalam jiwa...cinta pada-Mu masih belum dapat dibuktikan lagi...menjalani kehidupan pada saat cuti sekolah,seolah-olah penuh ketenangan....mungkin kerana tiada pekerjaan yang perlu disiapkan dengan segera...dan mungkin yang paling penting....sunyi daripada hiruk pikuk di sekolah,sunyi daripada suara2....
Namun hakikatnya,cuti selama 30 hari ini akan berlalu dengan cepatnya jika tidak dimanfaatkan dengan sepenuh-penuhnya...kerja2 di koperasi banyak lagi yang tertunda...banyak sangat2 dan sepatutnya sepanjang cuti ini kerja di koop perlu dibereskan dengan segera supaya apabila aku dah mula bekerja aku tidak terlalu beban dengan kerja2 sampingan itu......Ya ALlah, pmudahkan urusan hamba-Mu ini..
Setelah beberapa hari cuti ini....rindu sangat pada Keisha,moga sahabatku bahagia bersama keluarganya di sana...mesti bila Keisha dah balik sini,kamu dah pandai jalan kan....Ya Allah,bahagiakan anak itu...bahagiakan keluarganya...semoga Keisha terus menjadi anak yang comel...yang membahagiakan insan2 di sekelilingnya.....
Kadang2 rasa sebuah ketidakpastian membuatkan hidup tidak tenang...rasa yang tidak pasti dan barangkali hanya menjerat hati & perasaan....dan seboleh-bolehnya aku ingin lari dari rasa yang tidak pasti ini...Ya Allah,aku hanyalah hamba-Mu...hidup matiku hanya untuk-Mu...jika Engkau takdirkan bukan milikku...maka ia tak akan menjadi milikku...dan siapalah aku yang berhak untuk memiliki semua ini...semua ini adalah milik Allah...
Semoga perjalanan hidup ini akan lebih terarah...dan semoga kasih sayang Allah akan sentiasa bersamaku..

YA Allah
aku hanya hamba-Mu...terlalu lemah,seringkali
alpa dan lalai dalam mengingati-Mu..tunjukkan aku jalan yang benar,jalan hidup yang Engkau redhai...amin



Saturday, November 20, 2010

buat tatapan diri...

Aku tinggalkan dia demi Allah Sumber:http://www.iluvislam.com/karya/puisi-kreatif/1166)

Dengan nama Allah... sebaik-baik Pemberi Ganjaran.

Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?
Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?
Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?
Aduhai pria.

Adakah kau yang tercipta untukku?
Jawab pertanyaanku ini.
Jawab!

Kau takkan pernah dapat memberi jawapan,
Kerna jawapannya bukan di tanganmu,
Tetapi di tangan-Nya.
Di tangan Tuhan kita; Allah,
Tuhanku dan Tuhanmu.

Gelisahku memikirkan dirimu,
Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku,
Aduhai pria,
Maafkan aku,
Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu.

Jemput diriku pabila waktunya tiba,
Sebelum sampai saat itu, biarkan aku sendiri bersama Si Dia,
Akan kucipta cinta bersama Dia,
Sebelum kucipta cinta antara kita.

Jadilah dirimu kumbang yang hebat,
Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar,

Untuk itu, Aku tinggalkan dirimu pada-Nya

Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu,
Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya,
Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.

Usah bersedih atas perpisahan sementara ini,
Jika benar aku tercipta untukmu,
Tiada apa yang dapat menghalangnya,
Sebelum saat itu tiba,
Berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan,
Mohonlah padanya dengan penuh mengharap.

Yakinlah pada janji Allah!

Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)
[Surah An Nur:26]

Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu,
Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata,
Yakinlah!
Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti.

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu,
Daripada yang sekarang (permulaan),
Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,
Lalu (hati) kamu menjadi puas.
[Surah Ad dhuha: 4 & 5]

Beruntunglah kamu!

Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita

Allah memilihmu!
Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.

Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya
Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu
Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya
[Surah As Syams: 8-10]

Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:
"Tuhan kami ialah Allah" kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,
Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:
"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;
dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu
[Surah Fussilat: 30]

Dan tika kamu merasa lemah,
Mohonlah kekuatan dari-Nya,
Allah itu dekat,
Yakin pasti.

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,
Maka mohonlah perlindungan kepada Allah,
Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. [Surah Fussilat: 36]

Kamu dan aku adalah intan terpilih,
Berdoalah aku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,
Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba,
Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharanya,
Sentiasa..............