Wednesday, February 2, 2011

Monolog sepi

Assalamualaikum...alhamdulillah hari ni masih diberikan kesempatan oleh-Nya
untuk bernafas dan meneruskan sisa2 kehidupan ini...
pagi2 sebelum mama gi keje,mama dah bg duit suh gie bank
huhuhuhuhu,,ingatkan malas nak kuar,tapi sebab dah dapat keje...
gagahkan jugak badan nie..gie Ambank,Cimb
semua bank ramai orang..mentang2 pasni cuti 2 hari
semua orang bpusu2 la gie bank..
nasib baik aku dah mulakan ekpedisi aku pada waktu pagi
kalau mulakan waktu petang..mesti lagi ramai manusia
pastu aku pun mencuci mata kat mydin
biasalah,kedai runcit mama...
dah abis menyoping..balik rumah,mengadap laptop lak
cuti lama2 macam nie boring jugak
hmmmm,tapi kalau xde cuti..
aku lak membebel nak cuti lama2
macam tu la manusia,x pernah bersyukur dengan apa yang ada 'kan....
Astagfirullah....semoga aku bukan tergolong dalam hamba-Mu yang tidak bersyukur
moga aku kan selalu mensyukuri setiap kurniaan yang telah diberikan-Nya
kadang2 bila dok sorang2 macam nie..banyak benda yang difikirkan
waktu untuk muhasabah diri....waktu untuk koreksi diri
apabila kembali semula ke dunia yang penuh dengan kesibukan
bergelumang dengan buku2 anak murid + kerja pkeranian di sekolah
aku tak sempat nak fikir apa pun
aku terlalu tenggelam dengan dunia yg penuh dengan keduniaan
bukankah dunia ini hanyalah persinggahan sementara sahaja
tiket untuk mendapat ketenangan yang abadi apabila bertemu dengan penciptaku kelak
moga aku tak terus hanyut,aku tak terus alpa,aku tak mudah lupa
aku pernah ditarbiyah...seharusnya aku sedar dan tahu
tujuan hidup dan matiku ini semata-mata mengharapkan redha Allah..

Ya Allah, sesungguhnya aku memohon kepada-Mu jiwa yang tenang, beriman kepada hari pertemuan dengan-Mu, rela dengan keputusan-Mu, dan menerima pemberian-Mu
Ya Tuhan kami, curahkanlah kesabaran ke atasku dan teguhkanlah pendirianku serta tolonglah aku terhadap golongan yang kafir.
Ya Allah kukuhkanlah aku dari kemungkinan kesesatan iman, dan berilah aku petunjuk dari kemungkinan sesat.
Ya Allah sebagaimana Engkau telah memberi penghalang antara aku dan hatiku, maka berilah penghalang antaraku dan antara syaitan serta perbuatannya.
Ya Allah aku mohonkan pada-Mu jiwa yang tenang tenteram, yang percaya pada pertemuan dengan-Mu dan ridha atas keputusan-Mu serta merasa cukup puas dengan pemberian-Mu.

No comments: